Followers

Tuesday, December 16, 2014

Kuih Belimbing Terengganu


Hasil air tangan aku....

Nak kongsi kuih belimbing ni nga korang....tunjuk la konon aku dapat buat akhirnya...tapi pic yang atas tu aku ambil kat Google...yang bawah lak tu hasil aku wat....aku xder acuan nak buat jadi macam gambar kat atas... so aku wat bulat2 jerrr.... kire menjadi gak lak...huhuhu

X susah pun nak wat kuih ni....asben aku tolong google jer....dia minta aku watkan kuih ni sebab fav dia.Malas2 aku pun wat gak la sebab asben nak makan. Mula2 dulu wat xberapa nak menjadi...tapi rasa tetap ada...sekarang dah banyak kali wat...anak2 pun suka...tambah2 anak yg sulung memang suka....

Kat sini aku nak kongsi sikit resepi dari aku...dan cara nak mengadun kuih ni...meh baca sini...

Bahan2:

- 1 biji telor A/AA
- 1 cawan tepung gandum
- 2 sudu gula kastor
- 1 cawan air (guna cawan yg sama sukat tepung)
- 1 sudu majerin

Cara membuatnya:

1. Masukkan air / gula & majerin dalam periuk biar sampai mendidih....pastu tutup api.
2. Masukkan tepung & gaul sebati...pastu masukkan telur, kacau sampai sebati gak,
3. Biarkan sejuk jap...kalau korang ada plastik n acuan dia leh la jadi bentuk belimbing...kalau x wat bulat2 macam aku wat.....then goreng la terus.....pastu tabur gula halus...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Gadget

This content is not yet available over encrypted connections.

JOM KLIK SINI