Followers

Tuesday, June 21, 2011

:::Asam Pedas Ikan Merah Resepi Sendiri:::


Semalam mak mertua aku dah balik ke kg halamannya,mana lagi kalau bukan Terengganu la...mak mertua aku dah 1mggu lebih dok sini...tapi kat rumah aku 4hari 3malam jer...mak mertua aku dok rumah anak laki dia kat Meru sebelum ni...jadi mak mertua saje nak jalan2 rumah aku...aku pun ape lagi gelabah la nak fikir masak ape la yg sedap....dah la aku x terror sangat masak...takut mak mertua aku xselera nga tekak aku masak....maklumlah aku ni masak ikut sedap aku jer...aku ni org jawa mana lah reti sangat masak masakan Terengganu....ikan singgang leh la sikit2....tu pun xmenjadi lagi wat hari tu.....sebelum mak mertua balik Terengganu aku masak lah asam pedas ikan merah...bagi aku kire paling sedap la ni masak....tapi kalau orang lain rasa aku xtau la macam ner...hope sedap la hari tu mak mer tua aku makan...maklumlah 1st time mak mertua sampai rumah aku......mestilah nak layan yang bagus2....

aku xsempat nak ambil gambar yang aku masak,so ni upload dalam tenet jer.....minta maaf la pada owner yg masak asam pedas ikan merah ni kalau saya upload...

>>>>Masak asam pedas ni senang jer kalau ikutkan....tapi kalau orang yang x terror macam aku ni...agak susah la gak nk wat kot...tapi aku cuba gak wat yang sedap utk mertua.....hihihihi.....

Ni resepi aku:
  •  - ikan merah (aku beli separuh jer bahagian isi)
  • - Bawang merah ( ikutlah nak guna banyak mana ) 
  • - Bawang putih 
  • - Air secukupnya
  • - Garam secukupnya
  • -  tomato ( 1biji jer guna,takut masam lak banyak2)
  • - Daun kesum sedikit
  • - Bendi ( 2,3 ulas sahaja)
  • - Asam keping ( sikit jer guna )
  • - Bunga kantan
  • - cili giling / cili blend
  • - ada setengah orang masak letak belacan...tapi aku xsuka 
  • - Ajinamoto ( tapi aku xsuka guna )
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Gadget

This content is not yet available over encrypted connections.

JOM KLIK SINI